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Android 앱, 안드로이드OS 디자인의 사운드 이해하기 - 패스트캠퍼스 챌린지 27일차UX/UI design 2021. 11. 27. 21:02
*모든 자료의 출처 : Material Design by Google https://material.io/design/
Material Foundation > Sound
Principles
Informative
Sound should be intuitive, functional, and understandable.
Honest
Sound should be an authentic representation of the product’s brand identity and aesthetic.
Reassuring
Sound should create a sense of comfort and security – only calling for action when needed.
Applying sound to UI
Skeuomorphic sounds Vs. Abstract sounds:
To suit an earcon to a particular context, it can be designed using either inspiration from real-world situations or invented specifically to express an abstract concept. Familiar sounds that are based on experiences in the real world are referred to as skeuomorphic.
Hero sounds
Hero sounds are representations of a product and brand that highlight an important moment, evoke an emotional state, or express celebration.
They occur in pivotal interactions, such as those that:- Celebrate a significant positive action the user has taken
- Welcome users to a new app or experience
- Confirm a key moment of a product’s purpose
Hero sounds occur infrequently, and because of their prominence, they should be applied in consistent ways.
Timbre types
There are many characteristics to consider when exploring different timbres. One aspect of timbre that can be styled to suit your user experience is brightness (the amount of high-frequency sound):
- Bright sound has more high-frequency content, giving it a louder presence.
- Muted sound has less high-frequency content, making its sound subtle and quieter, especially in noisy environments.
Each sound type is appropriate for different contexts. Brighter timbres feel more rich and playful. Muted timbres feel heavier and serious.
When choosing a product’s timbre, consider its audience and the context in which each sound plays.Sound resources
Download this set of audio files for use in your own product, including sounds for a variety of scenarios:
- Alerts and notifications
- Hero sounds
- Primary system sounds
- Secondary system sounds
https://storage.googleapis.com/material-design/downloads/material_product_sounds.zip
강의수강화면 오늘은 안드로이드OS 디자인의 사운드 이해하기 강의를 들었다. 사운드 쪽은 우리가 해야 하는 일에 포함되기가 쉽지 않다. 가장 나중에 해야할 일, 또는 하면 좋은 정도의 일로 여겨지기 때문이다. 따라서 많은 리소스를 쓸 수 있는 환경이 아닌 경우가 대부분이므로 어떤 내용이 있는지 정도를 강사님과 함께 짚어 보았다.
그러고보니 나는 한때 1:1 작곡 수업과 함께 사운드디자인(음향)을 공부하기 위해 소리와 음향에 대한 책들을 여러 권 보고 음악전문대에 입학신청서를 내고 합격을 받은 적이 있다. 그만큼 나는 시각적인 효과 뿐만 아니라 음향적인 효과에 민감한 편이다. 앞으로 내가 직접 모바일 앱/웹을 기획할 때 사운드를 얼마나 중요하게 다루게 될 지 모르지만, 일반적인 경우보다 좀 더 많은 신경을 쓰게 될 것 같아서 오늘 강의에 특별히 집중했고, 매우 흥미롭게 들었다.
멀티미디어 작업, 특히 동영상 작업에서 사운드는 일반인들에게 마지막/가장 후순위의 일로 치부되곤 하지만, 사실 작업자로서는 가장 먼저 선택되면 좋은 것이 바로 사운드다. 사운드에 비주얼을 맞추는 것이 비주얼에 사운드를 맞추는 것보다 작업량과 작업시간을 더 많이 줄여주기 떄문이다.
촉감, 향, 그리고 소리 이런 감각들은 시각적 효과를 감상하는 것에도 큰 영향을 준다. 디지털은 시각적인 표현을 가장 기본적으로 하는데, 그 시각적 효과를 더욱 극대화하고 사용성에 효율성을 빠르게 높여줄 수 있는 감각으로 소리를 잘 활용하면 좋겠다는 생각이 든다. 참, 휴대폰 진동모드로 살아가는 매너의 시대, 궁극의 소리인 진동도 소리에 포함되기 때문에 이 부분도 놓치지 않고 작업해보고 싶다.
본 포스팅은 패스트캠퍼스 환급 챌린지 참여를 위해 작성되었습니다.
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